reżyseria: Олег Маламуж, Олександра Рубан
produkcja: 2022, Ukraina
czas trwania: 99'
wersja językowa: українська мова
Безмежні українські ліси з давніх-давен приховують безліч таємниць і загадок. Тут, серед столітніх дерев, живуть незвичайні міфічні істоти, а серед них — Мавка, Душа і новообрана Берегиня Лісу. Її головне покликання — захищати Ліс та його головний скарб — Джерело життя — від будь-яких зазіхань людей. Pełny opis Лукаш — звичайний сільський хлопець з рідкісним музикальним талантом, який він повністю вкладає у гру на сопілці.
Лукаш мріє все своє життя присвятити музиці. Саме завдяки їй і відбувається неймовірне: Мавка і Лукаш зустрічаються і закохуються одне в одного. Їхній союз і так майже неможливий, але перешкод стає ще більше, коли в селі з’являється пожадлива і всемогутня Килина. Вона обіцяє людям прогрес і добробут, що є лише прикриттям для її справжньої мети — дістатися до Джерела життя. Килина знає, що ключ до нього — Мавка, в серці якої вже оселилося кохання, зробивши її вразливою. Для того щоб використовувати Мавку, Килина вибирає своїм знаряддям закоханого Лукаша і селян, душі яких наповнює злістю і страхом. Чи зможе Мавка врятувати Ліс? Чи зможе музика Лукаша зробити диво і врятувати кохання? Чи зможуть світ людей і світ Лісу об’єднатися проти зла?
reżyseria: Anna Hints
scenariusz: Anna Hints
produkcja: 2023, Estonia, Francja, Islandia
czas trwania: 89'
wersja językowa: Estoński z polskimi oraz angielskimi napisami
Na ekranie od 10 listopada
Opowieść o sile siostrzeństwa, pięknie każdego ciała i oczyszczającej mocy saun. Estoński kandydat do Oscara® i Europejskich Nagród Filmowych, który zabiera widownię w podróż w głąb życiodajnego lasu. Tam grupa kobiet zbiera się w tradycyjnej saunie, żeby wspólnie się zrelaksować, śpiewać i gotować, ale przede wszystkim dzielić między sobą najgłębsze sekrety, przemyślenia i czerpać siłę ze wspólnoty. W rozgrzanej, intymnej przestrzeni wypędzają z siebie lęki i wstyd, odzyskując energię do życia. Ta uniwersalna historia kręcona przez 8 lat przedstawia także fenomen estońskiej dymnej sauny wpisanej na Listę UNESCO. Żywiołowa i kochana przez publiczność autorka filmu Anna Hints otrzymała nagrodę za Najlepszą Reżyserię na festiwalu Sundance.
reżyseria: Piotr Biedroń
scenariusz: Piotr Biedroń
obsada: Magdalena Wieczorek, Jacek Beler
produkcja: 2023, Polska
czas trwania: 88'
wersja językowa: Polski
W rzeczywistości postapokaliptycznej Ewa walczy nie tylko o przetrwanie, ale i zmaga się̨ z dotkliwą samotnością̨. Długotrwałe uczucie izolacji nie jest jednak jej jedynym problemem. Prawdziwy dramat zaczyna się̨, kiedy przez absurdalną sytuację wchodzi w konflikt ze swoim jedynym towarzyszem - Robotem. Zaczyna się̨ wówczas prawdziwa walka o życie z maszyną wyposażoną w sztuczną inteligencję, która dla Ewy, staje się większym zagrożeniem niż otaczający świat.
„W nich cała nadzieja” to pierwszy polski film, który porusza temat przyszłości świata w obliczu globalnych katastrof i rozwijającej się technologii.
reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: Wim Wenders, Peter Handke, Richard Reitinger
obsada: Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Peter Falk, Curt Bois, Hans Martin Stier, Elmar Wilms, Sigurd Rachman, Beatrice Manowski
produkcja: 1987, Francja, RFN
czas trwania: 128'
wersja językowa: Niemiecki, angielski, francuski, turecki, hebrajski, hiszpański, japoński z polskimi napisami
Niebo nad Berlinem nagrodzony został m.in. Złotą Palmą w Cannes (Najlepszy reżyser) i zdobył dwie Europejskie Nagrody Filmowe (Najlepszy reżyser, najlepszy aktor drugoplanowy).
Niebo nad Berlinem jest swoistym „powrotem do domu” Wendersa i pierwszym niemieckim filmem po ośmiu latach spędzonych w Ameryce. Jego głównymi bohaterami są aniołowie stróże, przyjazne niewidzialne istoty w prochowcach, które słuchają myśli śmiertelników i próbują ich pocieszyć. Jeden z nich, Damiel (Bruno Ganz), pragnie stać się człowiekiem po tym, jak zakochuje się w pięknej artystce trapezowej Marion (Solveig Dommartin). Peter Falk, który gra samego siebie, pomaga mu przekroczyć tę granicę, wprowadzając go w tajniki drobnych przyjemności życia…
Film stał się kultowy na całym świecie i w 1998 roku doczekał się remake’u pod tytułem Miasto Aniołów z Nicolasem Cage’em i Meg Ryan w rolach głównych.
reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: Wim Wenders, Nick Gold
obsada: Octavio Calderon, Ibrahim Ferrer, Eliades Ochoa, Omara Portuondo
produkcja: 1999, Niemcy, USA, Kuba, Wielka Brytania, Francja
czas trwania: 101'
wersja językowa: Hiszpański, angielski z polskimi napisami
Wim Wenders towarzyszył w podróży do Hawany swojemu wieloletniemu przyjacielowi Ry Cooderowi, który napisał już wcześniej muzykę do jego filmów PARYŻ, TEKSAS i KONIEC PRZEMOCY. Reżyser zanurzył się w świecie kubańskiej muzyki: przez kilka miesięcy towarzyszył zespołowi Buena Vista Social Club, najpierw w ich domu w Hawanie, następnie kilka tygodni później, w kwietniu 1998 roku, w Amsterdamie na pierwszym publicznym występie grupy, a jeszcze później, w lipcu 1998 roku, na triumfalnym koncercie w Carnegie Hall w Nowym Jorku.
W ten sposób podążał za niemłodymi już bohaterami tradycyjnej kubańskiej muzyki na ich drodze od całkowitego zapomnienia do światowej sławy, co stało się w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Myślałem, że kręcę film dokumentalny – powiedział –a tymczasem byliśmy świadkami bajki, której nikt nie mógł sobie wymarzyć.
Dokument muzyczny stał się kinową sensacją i odniósł światowy sukces. Oprócz nominacji do Oscara dla najlepszego filmu dokumentalnego BUENA VISTA SOCIAL CLUB otrzymał m.in. Europejską Nagrodę Filmową, Złotą Niemiecką Nagrodę Filmową, Złotą Kamerę, Brazylijską Wielką Nagrodę Filmową.
reżyseria: Francesca Archibugi
scenariusz: Sandro Veronesi, Francesca Archibugi, Laura Paolucci
obsada: Pierfrancesco Favino, Nanni Moretti, Kasia Smutniak, Bérénice Bejo, Laura Morante
produkcja: 2022, Włochy, Francja
czas trwania: 126'
wersja językowa: Francuski, włoski z polskimi napisami
Na ekranie od 1 grudnia
Skąpana słońcem Toskania, lata 70-te. Błogie wakacje Carrerów upływają na relaksie w rytmie The Beatles, morskich kąpielach i wystawnych kolacjach. Wszystko się zmienia, gdy najstarszy syn, Marco, poznaje piękną Luisę, która na zawsze zagości w sercu chłopaka, zmieniając losy jego całej rodziny. Przez dekady jesteśmy świadkami pełnego emocji trójkąta miłosnego między Marco, tajemniczą Francuzką (Berenice Bejo) a piękną stewardessą (Kasia Smutniak). Oczami bohatera śledzimy niebywałe dzieje Carrerów na tle rzymskich uliczek, śródziemnomorskich klifów i paryskich alejek. To epicka podróż poprzez czas, przestrzeń i porywy serca mężczyzny, którego koleje losu stają się żywą kroniką florenckiego rodu na tle 50 lat włoskiej historii.
reżyseria: Andrzej Żuławski
scenariusz: Frederic Tuten, Andrzej Żuławski
obsada: Sam Neill, Isabelle Adjani, Heinz Bennent
produkcja: 1981, RFN, Francja
czas trwania: 124'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with Polish subtitles
Berlin Zachodni w okresie Zimnej wojny. Mark i Anna przechodzą małżeński kryzys spowodowany długotrwałą nieobecnością mężczyzny i romansem kobiety. Kobieta zaniedbuje ich wspólne dziecko i popadając w coraz bardziej skrajne emocjonalne stany zaczyna, które utrudniają porozumienie. Mark próbuje dowiedzieć się, co jest przyczyną dziwnego zachowania swojej żony i ratować ich związek. Sytuacja komplikuje się, kiedy poznaje Helen - do złudzenia przypominającą jego żonę.
“Opętanie” Andrzeja Żuławskiego powstało po przerwanej przez komunistyczne władze realizacji “Na srebrnym globie”. Nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, drugi francuski film artysty, mimo światowego rozgłosu nigdy nie miał oficjalnej szerokiej dystrybucji w Polsce. Przypadek autora “Trzeciej części nocy” nie był odosobniony. Pomimo zagranicznych sukcesów polskich twórców (m.in. “Fuchy” Skolimowskiego, “Miłości w Niemczech” Andrzeja Wajdy, czy właśnie “Opętania” Żuławskiego) o ich dokonaniach rodzima publiczność mogła jedynie usłyszeć lub oglądać wyłącznie na pojedynczych pokazach, gdyż władze komunistyczne w ten sposób chciały niejako ukarać artystów nielojalnych wobec Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. W latach 80. możliwość obejrzenia “Opętania” stwarzały wyłącznie Dyskusyjne Kluby Filmowe (także w ramach przeglądów zagranicznej twórczości reżysera). Dla wielu “Opętanie” uchodzi za film kultowy.
reżyseria: Maciek Hamela
scenariusz: Maciek Hamela
produkcja: 2023, Polska, Francja, Ukraina
czas trwania: 84'
wersja językowa: Ukraiński, rosyjski, polski, francuski, angielski z polskimi oraz angielskimi napisami
Początek inwazji Rosji na Ukrainę. Ludzie zawieszeni w czasie i przestrzeni, w obliczu niepewnego tu i teraz, decydują się na porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do zakurzonego vana na obcych rejestracjach. Samochód przemierza tysiące kilometrów, pełniąc rozmaite funkcje: poczekalni, szpitala, schronu, a przede wszystkim przestrzeni do zwierzeń i wyznań, którymi w sposób naturalny zaczynają dzielić się współtowarzysze podróży z przypadku. „Skąd dokąd” to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (звідки / zvidky) i „dokąd” (куди / kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.
„Skad dokąd” zdobył już blisko 20 nagród i był pokazywany na blisko 50 festiwalach w Polsce i na świecie.
reżyseria: Marta Stróżycka
produkcja: 2023, Polska
czas trwania: 45'
wersja językowa: Dubbing polski ( wiek 4+)
Pokazy przedpremierowe 2-3 oraz 6 grudnia!
Kicia Kocia powraca w zimowym wydaniu! Animowana seria o ulubionej kotce młodych widzów stała się wielkim hitem - została obejrzana przez ponad pół miliona widzów w całym kraju. Kolejne, nowe przygody na wielkim ekranie to kolejne zadowolone małe buzie!
W życiu Kici Koci ciągle coś się dzieje. Kiedy nie lepi bałwana i nie rzuca się śnieżkami z Packiem, Adelką i Juliankiem, rusza z tatą w podróż i przekonuje się, że kolej to świetna sprawa! Innego dnia w poszukiwaniu lektur do poduszki zajrzy do biblioteki, gdzie dowie się, jak powstają książki. Także w domu czeka na nią sporo nowości. Wraz z babcią przyrządzi smaczną zupę i upiecze ciasteczka, żeby chwilę później ganiać z odkurzaczem po całym pokoju. Z nadmiaru wrażeń trochę się rozchoruje i nie będzie mogła zasnąć, ale dzięki pomocy czujnej mamy szybko stanie na nogi!
Seria o przygodach Kici Koci to bestseller wydawnictwa Media Rodzina. Filmowe opowieści na podstawie uwielbianych książek Anity Głowińskiej zostały wyprodukowane przez polskie studio EGoFILM. Animacje te są świetną okazją dla dzieci do nauki cennych lekcji życiowych ale także na wspaniałą rozrywkę. „Kicia Kocia pod choinkę” w kinach od 8 grudnia!
reżyseria: Pablo Berger
scenariusz: Pablo Berger i Sara Varon
produkcja: 2023, Hiszpania, Francja
czas trwania: 102'
Pokaz mikołajkowy 6.XII
Za oknem kolorowy, pełen życia i śmiechu Nowy Jork. Zwierzęta, tak jak ludzie, żyją swoimi sprawami, zakochują się, kłócą, znajdują przyjaciół – wszyscy z wyjątkiem PSA, który ze swojego mieszkania patrzy na zwariowane miasto ze smutkiem i nutką zazdrości. On też chciałby mieć przyjaciela, tylko… brakuje mu odwagi.
Pewnego dnia ulega słodkiej obietnicy reklamy i kupuje sobie przyjaciela – ROBOTA. Kiedy ROBOT ożywa, staje się dla PSA najlepszym kumplem na świecie. Wrotki, muzyka, hot dogi, wygłupy – tak wyglądają ich pełne zabawy dni.
Wszystko zmienia się w ostatni dzień lata, gdy wybierają się na plażę. Żeby ratować kumpla, który próbował zaprzyjaźnić się z wodą, PIES musi zostawić go na chwilę samego.
Jak się skończy ta przygoda?
reżyseria: Pedro Almodóvar
scenariusz: Pedro Almodóvar
obsada: Ethan Hawke, Pedro Pascal
produkcja: 2023, Hiszpania, Francja
czas trwania: 61'
wersja językowa: Angielski, hiszpański z polskimi napisami / in English, Spanish with Polish subtitles
Silva (Pedro Pascal) wyrusza konno przez pustynię w odwiedziny do znajomego szeryfa Jake'a (Ethan Hawke). Dwadzieścia pięć lat wcześniej zarówno szeryf, jak i Silva pracowali razem jako najemnicy. Silva odwiedza go, aby powspominać stare dzieje i tego wieczoru świętują swoje spotkanie.
Po wspólnie spędzonej nocy Jake zdaje sobie sprawę, że powodem odwiedzin Silvy nie są wspomnienia ich starej znajomości. To zupełnie inny powód, który poznamy w kinie 8 grudnia.
Seans to również znakomity wywiad z Pedro Almodovarem
reżyseria: Małgorzata Kozera
scenariusz: Małgorzata Kozera
obsada: Agata di Masternak
produkcja: 2023, Polska
czas trwania: 72'
wersja językowa: Polski, angielski z polskimi i angielskimi napisami / In Polish and English with polish, english subtitles
Agata jako szesnastolatka usłyszała, że prawdopodobnie w ciągu 2 lat wykrwawi się na śmierć. Tego dnia narodziła się na nowo. 20 lat później ma za sobą ponad 30 operacji twarzy, mieszka w Londynie i jest artystką, która swoje zmagania ze śmiertelną chorobą przekuła w sztukę. Choroba i związany z nią ból nie dają za wygraną, ale pojawiają się coraz bardziej obiecujące sposoby na leczenie. Dla Agaty najważniejszą terapią pozostaje jednak twórczość. Jej twarz wraz z nawrotami naczyniaków ulega kolejnym deformacjom, co staje się jednym z głównych tematów, jakie bohaterka eksploruje w swojej sztuce.
Po projekcji planowane jest spotkanie z reżyserką Małgorzatą Kozerą i producentką Marią Krauss, które poprowadzi dyrektor festiwalu, Krzysztof Gierat.
reżyseria: Jafar Panahi
scenariusz: Jafar Panahi
obsada: Jafar Panahi, Naser Hashemi, Vahid Mobasheri, Bakhtiyar Panjeei, Mina Kavani
produkcja: 2022, Iran
czas trwania: 106'
wersja językowa: Perski, Azerbaijani
Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Wenecji, film zrealizowany w tajemnicy przed irańskimi władzami. Jego twórca, Jafar Panahi, brawurowo i ze swadą poruszając się po dobrze sobie znanym pograniczu fikcji i dokumentu, opowiada o reżyserze (w tej roli sam Panahi), który zaszywa się na prowincji, by stąd nadzorować projekt do którego zdjęcia powstają w pobliskiej Turcji. Wierzy, że z dala od Teheranu zdoła schronić się przed czujnym okiem władzy, ale to życzeniowe myślenie nie wytrzymuje jednak konfrontacji z rzeczywistością. Atmosfera wokół jego zaangażowanego politycznie melodramatu staje się coraz bardziej napięta, na domiar złego niepokój udziela się także mieszkańcom goszczącej reżysera wioski. Na zakurzonych uliczkach groza spotyka absurd, a najlepszą bronią przed tytułowymi niedźwiedziami – których nikt nie widział, lecz wszyscy się ich boją – okazuje się czarny humor. Jafar Panahi, do niedawna więzień reżimu, podejmuje trudne tematy z lekkością i swadą artysty, który doświadczając opresji, pozostaje wewnętrznie wolny.