Powoli

Plakat filmu Powoli

Najbliższe projekcje:

22.05 śr. / godz. 16:45 — kup bilet
23.05 czw. / godz. 20:30 — kup bilet
25.05 sob. / godz. 21:15 — kup bilet

Powoli

reżyseria: Marija Kavtaradze
scenariusz: Marija Kavtaradze
obsada: Greta Grineviciute, Kestutis Cicenas, Pijus Ganusauskas
produkcja: 2023, Litwa, Hiszpania, Szwecja
czas trwania: 108'
wersja językowa: Litewski z polskimi napisami

Najbliższe projekcje:

22.05 śr. / godz. 16:45 — kup bilet
23.05 czw. / godz. 20:30 — kup bilet

Na ekranie w kwietniu
Nagrodzony za reżyserię na Sundance film Mariji Kavtaradze to zmysłowa i prowokacyjna love story, jakiej jeszcze na ekranach nie było. Dawno nie było też na nich duetu, między którym tak iskrzy. Elena jest tancerką, a Dovydas tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić – tańcem i ruchem dłoni – najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, ale Powoli zamiast happy endu wybiera status: „To skomplikowane”. Bo Elena uwielbia seks, a Dovydas mógłby się bez niego obejść. Pełni najlepszych chęci sprawdzają więc, czy da się kochać, nie pożądając. Film Kavtaradze śmiało podejmuje temat nowych modeli relacji, to kino namiętne i pełne pasji, które jest popisem zarówno świetnej reżyserii, jak i aktorskiej chemii.

Dobrzy nieznajomi

Plakat filmu Dobrzy nieznajomi

Dobrzy nieznajomi

reżyseria: Andrew Haigh
scenariusz: Andrew Haigh, Taichi Yamada
obsada: Andrew Scott, Paul Mescal, Carter John Grout
produkcja: 2023, Wielka Brytania, USA
czas trwania: 105'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / English with Polish subtitles

Na ekranie od 23. lutego

Jedna noc i spotkanie z tajemniczym sąsiadem, Harrym (Paul Mescal), całkowicie odmienia dotychczasowe życie Adama (Andrew Scott), mieszkańca opustoszałego londyńskiego bloku. W miarę rozwoju ich relacji Adama coraz bardziej pochłaniają wspomnienia z przeszłości, w pewnym momencie postanawia wrócić do miasteczka, w którym dorastał. Gdy trafia do rodzinnego domu, odnajduje swoich rodziców (Claire Foy i Jamie Bell) takimi, jakich pamięta z dnia ich śmierci przed trzydziestu laty.

Perfect days

Plakat filmu Perfect days

Najbliższe projekcje:

23.05 czw. / godz. 16:00 — kup bilet

Perfect days

reżyseria: Wim Wenders
scenariusz: Wim Wenders
obsada: Yumi Asô, Tokio Emoto, Sayuri Ishikawa
produkcja: 2023, Niemcy, Japonia
czas trwania: 123'
wersja językowa: Japoński, angielski z polskimi napisami

Najbliższe projekcje:

23.05 czw. / godz. 16:00 — kup bilet

Pokaz przedpremierowy 4 kwietnia, a w stałym repertuarze od 12. kwietnia

Nowy film twórcy „Lisbon Story" i „Nieba nad Berlinem" to medytacja nad prostotą i pięknem życia. W „Perfect Days" Wim Wenders opowiada historię japońskiego everymana, dla którego każdy dzień wypełniony jest czynnościami składającymi się na poezję codzienności.

Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją rolę na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy, porządkującego miejskie toalety (każda jest architektonicznym arcydziełem), okazuje się niezwykłym ceremoniałem.

Ścieżką dźwiękową jego życia stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wendersa to uzdrawiające kino zmieniające codzienność w magię.

Jutro będzie nasze

Plakat filmu Jutro będzie nasze

Najbliższe projekcje:

24.05 pt. / godz. 17:10 — kup bilet
25.05 sob. / godz. 19:15 — kup bilet
26.05 niedz. / godz. 20:20 — kup bilet

Jutro będzie nasze

reżyseria: Pola Cortellesi
scenariusz: Pola Cortellesi
obsada: Paola Cortellesi, Valerio Mast
produkcja: 2023, Włochy
czas trwania: 118'
wersja językowa: Włoski z polskimi napisami

„Jutro będzie nasze” to debiut komiczki i aktorki Paoli Cortellesi, która, podążając śladem Phoebe Waller-Bridge („Fleabag”), zagrała w nim także główną rolę. Z Delią może utożsamić się każda z nas, bo i my dokonujemy na co dzień rzeczy niemożliwych – ogarniamy dom i pracę, dzieci i starszych członków rodziny, łagodzimy złe humory męża albo emocje nastoletniej córki. Delia urabia sobie ręce po łokcie, a w zamian dostaje tylko kolejne razy, pretensje i fochy. Jest również przekonana, że szykującą się do zamążpójścia córkę czeka podobny los. Jednak pewnego dnia przychodzi do niej list, który prowokuje ją do buntu i skłania do zaskakująco śmiałych czynów, których nikt się nie spodziewa po gospodyni domowej. „Jutro będzie nasze” emanuje duchem zmiany, wiarą w siłę kobiet i kobiecą solidarność. Jest też odą na cześć pięknych, acz burzliwych relacji matek z córkami.

Ten włoski przebój rozgrywa się w podnoszącym się z kryzysu powojennym Rzymie i nawiązuje do dzieł neorealizmu, w szlachetną tradycję wkłada jednak współczesne treści. Bo „Jutro będzie nasze” mówi o zbiorowym przebudzeniu, o kobietach, które jako pierwsze odważyły się przeciwstawić dziedzictwu przemocy. Przeplatający śmiech i łzy, wprost dotykający bolesnych doświadczeń, a przy tym lekki jak rzymskie wakacje film Cortellesi dowodzi, że przyszłość leży – dosłownie – w naszych rękach. Czy od czasów naszych babek coś dla siebie wywalczyłyśmy? Tak, i lepiej mocno tego pilnujmy, mówi reżyserka.

Film Cortellesi w rytm włoskich ballad prowadzi nas przez współczucie, wściekłość, śmiech i wzruszenie, zarówno stawiając nas przed brutalną prawdą, jak i dając nieskończone pokłady nadziei. Bella ciao!

Monster

Plakat filmu Monster

Najbliższe projekcje:

22.05 śr. / godz. 20:30 — kup bilet
23.05 czw. / godz. 18:15 — kup bilet
24.05 pt. / godz. 15:00 — kup bilet

Monster

reżyseria: Kore-eda Hirokazu
scenariusz: Sakamoto Yuji
obsada: Soya Kurokawa, Hinata Hiiragi, Sakura Ando, Eita Nagayama
produkcja: 2023, Japonia
czas trwania: 128'
wersja językowa: Japoński z polskimi napisamo

Najbliższe projekcje:

22.05 śr. / godz. 20:30 — kup bilet
23.05 czw. / godz. 18:15 — kup bilet

Kiedy Minato zaczyna dziwnie się zachowywać, jego matka od razu wyczuwa, że coś jest nie tak. Kiedy odkrywa, że za wszystkim stoi nauczyciel, wpada do szkoły i żąda, aby wyjaśnił jej, co się dzieje. W miarę, jak poznajemy historię oczami matki, nauczyciela i chłopca, powoli dochodzimy do prawdy.

*Sakamoto Yuji, z którym po raz pierwszy współpracowałem przy tym filmie, to scenarzysta, którego szanuję najbardziej spośród tych, którzy nadal są w branży. Jestem od niego nieco starszy, ale żyliśmy w tych samych czasach, oddychaliśmy tym samym powietrzem pod pochmurnym niebem, kiedy on tworzył swoje scenariusze. Pisał o zaniedbaniach, o przestępcach oraz pseudorodzinach. Historie, które nas interesują, dotykają podobnych tematów i motywów, chociaż poruszaliśmy je w różnym czasie. Każdy z nas wybrał własne podejście do tych tematów. Tak jakbyśmy wdychali to samo powietrze, ale inaczej je wydychali.
Pracując po raz pierwszy ze scenarzystą, producentami oraz Ryuichi Sakamoto – kompozytorem, z którym zawsze chciałem współpracować, stworzyliśmy cudowny film, z którego jestem bardzo dumny

The Old Oak

Plakat filmu The Old Oak

Najbliższe projekcje:

22.05 śr. / godz. 14:45 — kup bilet
23.05 czw. / godz. 20:45 — kup bilet

The Old Oak

reżyseria: Ken Loach
scenariusz: Paul Laverty
obsada: Dave Turner, Ebla Mari, Claire Rodgerson, Trevor Fox
produkcja: 2023, Wielka Brytania, Belgia, Francja
czas trwania: 113'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / in English with Polish subtitles

Najbliższe projekcje:

22.05 śr. / godz. 14:45 — kup bilet
23.05 czw. / godz. 20:45 — kup bilet

Dla lokalnej społeczności niewielkiego miasteczka w północnej Anglii pub The Old Oak to miejsce szczególne. Jedyna przestrzeń, gdzie ludzie wciąż mogą się spotkać i przy kuflu piwa omówić bieżące sprawy, ale też symbol brutalnych zmian, jakie dotknęły okolicę za sprawą głębokiej ekonomicznej recesji.
Wszystko zaczęło się zmieniać w połowie lat 80., kiedy na fali strajku dobrze prosperujące za sprawą przemysłu górniczego miasto zaczęło stopniowo pogrążać się w kryzysie. Młodzi, nie widząc dla siebie miejsca, poczęli wyjeżdżać w poszukiwaniu lepszych perspektyw, a ci, którzy zostali, pogrążali się w marazmie. Narastająca frustracja i nieufność wobec wszystkiego co obce znajduje ujście, kiedy do miasta trafia autobus z syryjskimi uchodźcami. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta, a mieszkańcom nie podoba się, że przyjezdni mogą liczyć na większe wsparcie niż oni. Szansą na porozumienie może okazać się niezwykła przyjaźń, jaka rodzi się między właścicielem pubu a młodą Syryjką.

Jeden z najważniejszych brytyjskich reżyserów Ken Loach kolejny raz podejmuje w swoim filmie ważny społeczny temat. Podejmując problem imigracji, zastanawia się nad przyczynami ksenofobii u swoich rodaków, nie bez przyczyn odnosząc się do głębokich systemowych zaniedbań.

Spirited Away

Plakat filmu Spirited Away

Spirited Away

reżyseria: Hayao Miyazaki
obsada: Daveigh Chase, Suzanne Pleshet
produkcja: 2001, Japonia
czas trwania: 125'
wersja językowa: Japoński z polskimi napisami

Nagrodzony Oscarem dla Najlepszego Filmu Animowanego i Złotym Niedźwiedziem festiwalu w Berlinie, Spirited Away: W krainie bogów to arcydzieło światowego kina stworzone przez jednego z najbardziej cenionych twórców animacji, Hayao Miyazakiego. Niezwykle szybko film zyskał status dzieła kultowego, skutecznie popularyzując anime na całym świecie.

Spirited Away: W krainie bogów zabierze Cię w podróż wykraczającą poza granice Twojej wyobraźni. W trakcie przeprowadzki do nowego domu, dziesięcioletnia Chihiro wraz z rodzicami przypadkowo trafia do tajemniczego, opuszczonego miasteczka. Ku swojemu przerażeniu, dziewczynka odkrywa, że to kraina zamieszkana przez bóstwa i duchy, a jej rodzicie zostali przemienieni... w świnie! To kara za spożycie pokarmu przeznaczonego dla bogów. Aby ocalić rodziców, Chihiro będzie musiała rozpocząć pracę u potężnej wiedźmy Jubaby. Czy dziewczynce uda się zdjąć klątwę i wrócić do świata ludzi?

Stanowiący triumf wyobraźni Miyazakiego, Spirited Away: W krainie bogów to przejmująca i mądra opowieść o stawianiu czoła własnym lękom i niepewnościom. W świecie pełnym duchów i bogów Chihiro odnajduje swoje miejsce, odkrywając, że najważniejsze jest być sobą i wierzyć we własne możliwości.

Orlando – moja polityczna biografia

Plakat filmu Orlando – moja polityczna biografia

Orlando – moja polityczna biografia

reżyseria: Paul B. Preciado
scenariusz: Paul B. Preciado
obsada: Emma Avena, Amir Baylly, Jenny Bel’Air, Kori Ceballos, Liz Christin, Naëlle Dariya, Castiel Emery, Noam Iroual, Vanasay Khamphommala, Emma Avena, La Bourette, Elios Lévy, Paul B. Preciado
produkcja: 2023, Francja
czas trwania: 98'
wersja językowa: Francuski z polskimi napisami

Preciado wychodzi z założenia, że wszystko, co stanowi o jego własnej biografii zostało już wcześniej opisane właśnie przez Woolf, w dodatku prawie sto lat temu. Reżyser zabiera więc odbiorców w podróż przez meandry współczesnej kultury, dekonstruując jej polityczne utopie, dekolonizując język i poszerzając społeczną reprezentację o osoby wykluczone i marginalizowane.

W sensie politycznym jest to film rewolucyjny. Interpretuje pierwowzór Woolf, uwspółcześniając jego przesłanie i budując nowe konteksty: kulturowej widzialności, oporu, emancypacji. Imaginarium wizualne, które proponuje Preciado, jest z jednej strony oszczędne w środkach, bazujące na szczątkowej i symbolicznej scenografii, z drugiej jednak na tyle uniwersalne, że opisuje podstawowe problemy bycia „Orlandem” we współczesnym społeczeństwie.

„Orlando – moja polityczna biografia” jest też manifestem wolności, radości i godności, donośnym głosem za prawem do samostanowienia oraz rollercoasterem emocji, troski i czułości, jednoznacznie opowiadającym się za kulturotwórczą siłą sztuki. To pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy potrzebują wsparcia w rozumieniu własnej i cudzej seksualności, przez co stają się politycznymi przeciwnikami patriarchalnej, konserwatywnej władzy. Swoim filmem Preciado przywraca godność, daje nadzieję i jednoznacznie pokazuje, jak potężnymi narzędziami społecznej zmiany stają się sztuka i kultura, kiedy tylko potrafimy właściwie je odczytać.

Słońce wschodzi raz na dzień / The Sun Rises Once a Day

Plakat filmu Słońce wschodzi raz na dzień / The Sun Rises Once a Day

Najbliższe projekcje:

22.05 śr. / godz. 18:45 — kup bilet

Słońce wschodzi raz na dzień / The Sun Rises Once a Day

reżyseria: Henryk Kluba
scenariusz: Wiesław Dymny
obsada: Franciszek Pieczka, Zdzisław Maklakiewicz, Ryszard Filipski, Stanisław Gronkowski
produkcja: 1967, Polska
czas trwania: 90'
wersja językowa: Polski z angielskimi napisami / in Polish with English subtitles

Najbliższe projekcje:

22.05 śr. / godz. 18:45 — kup bilet

Haratyk (Franciszek Pieczka), charyzmatyczny góral wyrasta po wojnie na chłopskiego przywódcę w swej wsi w Beskidach. Za namową przybysza spoza regionu wyprawia się z grupą mieszkańców na Ziemie Odzyskane, by w regionie Śląska założyć chłopską osadę. Udaje mu się uzyskać pozwolenie na zajęcie ziemi, ale żadnej innej pomocy. Stosunki na wsi i uroczystości publiczne pokazują rywalizującą o chłopa dwuwładzę kościoła i partii. Trudem własnych rąk ludzie Haratyka budują wiejską szkołę, ceglarnię i tartak. Wtedy Urząd Bezpieczeństwa przypomina im o konieczności przekazania społecznej własności na rzecz ogółu.

Film budzi pozytywne skojarzenia ze sztuką Siergieja Paradżanowa, ormiańskiego autora filmowego, twórcy arcydzieła Cienie zapomnianych przodków (1965). Autorem scenariusza, dialogów i tekstów pieśni był Wiesław Dymny, aktor, pisarz i poeta, artysta „Piwnicy pod Baranami”. Jego współpraca scenariuszowa i scenograficzna z Klubą zaczęła się od robotniczej ballady Chudy i inni (1966) i zaowocowała jeszcze filmem Pięć i pół bladego Józka (1971).

Przed pokazem wyświetlona zostanie prelekcja wideo Tomasza Kolankiewicza.

Nie jestem czarownicą

Plakat filmu Nie jestem czarownicą

Najbliższe projekcje:

24.05 pt. / godz. 19:30 — wstęp wolny

Nie jestem czarownicą

reżyseria: Rungano Nyoni
scenariusz: Rungano Nyoni
obsada: Maggie Mulubwa, Gloria Huwiler, Chileshe Kalimamukwento, Travers Merrill
produkcja: 2017, Wielka Brytania, Francja
czas trwania: 92'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / English with Polish subtitles

Uznana za czarownicę i jako sierota bezbronna wobec oskarżeń, dziewięcioletnia Shula zostaje wysłana do obozu dla wiedźm.

Wykluczone ze wspólnoty, odizolowane kobiety zmuszane są do ciężkiej pracy i traktowane jako turystyczna atrakcja. Każda z czarownic ma przytwierdzoną do pleców białą szarfę - po to, by nie mogła odlecieć. W filmie taką szarfą jest realizm, za sprawą którego baśniowy, magiczny świat nigdy nie traci związku z rzeczywistością. Idealnie dawkowane egzotyka i swojskość, symbolika i obyczajowy konkret, a do tego spora garść poezji, szczypta humoru oraz zjawiskowa mała Maggie Mulubwa w głównej roli - to wszystko tworzy czarodziejską filmową miksturę, działającą jeszcze długo po zakończeniu seansu.

Po filmie odbędzie się dyskusja we współpracy z Afrykańsko-Bliskowschodnim Kołem Naukowym UJ

Generacja Cyborg / Cyborg Generation

Plakat filmu Generacja Cyborg / Cyborg Generation

Najbliższe projekcje:

26.05 niedz. / godz. 14:00 — kup bilet
28.05 wt. / godz. 20:00 — kup bilet

Generacja Cyborg / Cyborg Generation

reżyseria: Miguel Morillo Vega
scenariusz: Miguel Morillo Vega
obsada: Kai Landre, Neil Harbisson, Moon Ribas, Manel de Aguas
produkcja: 2024, Hiszpania
czas trwania: 64'
wersja językowa: Hiszpański z polskimi i angielskimi napisami

Wzrok. Słuch. Smak. Węch. Dotyk. To aparatura, w którą wyposażyła nas ewolucja. Poruszamy się w świecie zmysłowym opisanym pięcioma współrzędnymi. Nauka i technologia podsuwają jednak metody jego rozszerzenia o dodatkowe wymiary, z czego korzystają – dziś jeszcze nie zawsze legalnie – badacze nowych terytoriów. Artyści, tacy jak bohater filmu. Prosty implant daje mu szansę wsłuchania się w rytm zderzeń z cząstkami promieniowania kosmicznego. Wplecenia ich w tworzoną przez siebie muzykę. Pełniejszą ekspresję wrażliwości tłumionej przez konserwatywne społeczeństwo. Bycie cyborgiem oznacza bycie trochę bardziej wolnym.

Marvelous yet frighteningly effective – that’s what was said about AI, fearing it would strip away what we have considered exclusively human. It was said it would compose music that’s more beautiful, write poetry that’s more moving, create paintings that are more deserving of recognition. And finally – that it would practice science better than we do. However, that won’t happen. It’s proven by the films selected by Karol Jałochowski for this year’s edition of Docs+Science.

Geografie samotności / Geographies of Solitude

Plakat filmu Geografie samotności / Geographies of Solitude

Najbliższe projekcje:

26.05 niedz. / godz. 18:00 — kup bilet
29.05 śr. / godz. 17:00 — kup bilet

Geografie samotności / Geographies of Solitude

reżyseria: Jacquelyn Mills
produkcja: 2022, Kanada
czas trwania: 103'

Zrealizowany na taśmie 16 mm portret Zoe Lucas, przyrodniczki, która ponad 40 lat poświęciła badaniom Sable Island, małej wyspy leżącej na atlantyckich wodach Kanady. Przypadkowa wizyta w roku 1971 przerodziła się u Lucas w więź naukową, fizykalną, ale też irracjonalną, pozazmysłową. A analiza populacji żyjących na wyspie dzikich koni – w kronikę wiecznego, cyklicznego przenikania się tego co ożywione z tym, co martwe. I w opowieść o rozgrywającym się poza horyzontem, ale wszechogarniającym Antropocenie. W przekraczającym barierę zmysłów wzroku i słuchu, wręcz synestezyjnym filmie kanadyjskiej reżyserki głos ma przyroda.

Made on 16 mm film, this portrayal of Zoe Lucas is devoted to the naturalist who spent over 40 years studying Canada’s Sable Island in the Atlantic. The Canadian director’s accidental visit to the isle in 1971 turned into a physical and scientific bond, which was also irrational and transcendent. Her analysis of the island’s population of wild horses became a chronicle of the cyclical interlacing of the animate with the inanimate. In the story about the pervasive Anthropocene beyond the horizon presented in this almost synesthetic film overcoming the barrier of sight and hearing, the voice is given to nature.

Metamorfoza / Metamorphosis

Plakat filmu Metamorfoza / Metamorphosis

Najbliższe projekcje:

29.05 śr. / godz. 20:00 — kup bilet

Metamorfoza / Metamorphosis

reżyseria: Pim Zwier
scenariusz: Pim Zwier
obsada: Carly Wijs, Sieger Sloot, Tsead Bruinja, Pierre Bokma, Jonathan Huisman
produkcja: 2023, Królestwo Niderlandów
czas trwania: 98'
wersja językowa: Niderlandzki z polskimi i angielskimi napisami / Dutch with polish and english subtitles

Maria Sibylla Meriam – Maria od kwiatów i motyli. Ta siedemnastowieczna niemiecka badaczka była prekursorką entomologii, ekologii, biologii rozwoju. Wyniki swoich oryginalnych, prowadzonych przez całe życie obserwacji przedstawiała w formie albumów, w których życie intymne owadów oddawała z dyscypliną uczonej i talentem artystki. Pim Zwier, holenderski filmowiec i fotograf, podąża szlakiem jej wędrówek, poddając widzów eksperymentowi – celem obserwacji będzie ich cierpliwość i uważność. Jeśli ulegną medytacyjnemu charakterowi dokumentu, dostroją się do naturalnego rytmu badanej przez Meriam natury. Jeśli wzmogą czujność, dostrzegą, że nie tylko o przemiany owadów w ascetycznej „Metamorfozie” chodzi.

Maria Sibylla Meriam was Mary of flowers and butterflies. This 17th century German researcher was the precursor of entomology, ecology and developmental biology. The results of her unique observations, carried out throughout her lifetime, can be found in albums where the intimate life of insects was portrayed with scientific discipline and artistic talent. Pim Zwier, a Dutch filmmaker and photographer, walks in her footsteps subjecting viewers to an experiment aiming to test their patience and attentiveness. If they fall under the spell of the documentary’s meditative vein, they will tune in to the natural rhythm of nature studied by Meriam. If they become more alert, they will notice that ascetic ‘Metamorphosis’ is not solely about the transformation of insects.

Termodielektryk Thermodielectric

Plakat filmu Termodielektryk Thermodielectric

Najbliższe projekcje:

27.05 pon. / godz. 17:00 — kup bilet
30.05 czw. / godz. 20:00 — kup bilet

Termodielektryk Thermodielectric

reżyseria: Ana Costa Ribeiro
scenariusz: Ana Costa Ribeiro
produkcja: 2023, Brazylia
czas trwania: 72'
wersja językowa: Portugalski z polskimi i angielskimi napisami / Portuguese with polish and english subtitles

Kiedy umierał, Brazylia żegnała go jako działacza na rzecz pokojowego wykorzystania energii atomowej. Poświęcając się temu, podróżował po świecie, pozostając z rodziną w kontakcie epizodycznym. Wnuczka Joaquima da Costy Ribeiro i autorka tego osobistego filmu, próbuje zrekonstruować postać dziadka z prywatnych i publicznych śladów pamięci. Naukowe odkrywanie okazuje się w tym obrazie procesem podobnym do uprawiania poezji. W obu tych dziedzinach fundamentalny jest eksperyment. Motywacją obu jest ciekawość, fascynacja światem. Iskra natchnienia – źródłem pomysłu na realizację. Żadnego nie sposób zautomatyzować.

When he was on his deathbed, Brazil was bidding farewell to him as an activist advocating for the peaceful application of nuclear energy. It was his vocation when he travelled the world remaining only in occasional contact with his family. Joaquim da Costa Ribeiro's granddaughter and the author of this very personal film tries to reconstruct her grandfather persona using private and public memory traces. In this portrayal, scientific discovery is remindful of poetry writing. In both spheres, it is fundamental to experiment. Both are motivated by curiosity and fascination with the world. The sparkle of inspiration becomes the source of the idea for implementation. In no way can it be automated.

Vermeer. Śladami mistrza / Close to Vermeer

Plakat filmu Vermeer. Śladami mistrza / Close to Vermeer

Najbliższe projekcje:

28.05 wt. / godz. 17:00 — kup bilet

Vermeer. Śladami mistrza / Close to Vermeer

reżyseria: Suzanne Raes
scenariusz: Suzanne Raes
obsada: Jonathan Janson, Anna Krekeler, Abbie Vandivere
produkcja: 2023, Holandia
czas trwania: 79'
wersja językowa: Holenderski, niemiecki, angielski z polskimi i angirlskimi napisami

W czym tkwi tajemnica autentyczności malarstwa mistrza Baroku? W składzie farby? Technice jej nakładania? Sztuce światłocienia? A może rozstrzygający głos ma intuicja, uczucie, wrażenie, jakie kameralne sceny powołują do istnienia u ich świadków? Parafrazując słowa genialnego fizyka Richarda Feynmana, powiedzieć można, że im więcej wiemy o Vermeerze, im głębsza naukowa wiedza na temat jego twórczości, tym staje się on bogatszy, bardziej fascynujący – i niezmiennie zagadkowy. W wysiłkach z związanych z badaniem jego dzieł splatają się losy pasjonatów – historyków sztuki, kuratorów, konserwatorów.

What is the secret of the authenticity of the Baroque master’s painting? Is it the paint composition? The technique of its application? The art of chiaroscuro? Or, possibly, is it determined by intuition, feelings or impressions evoked in those who saw the intimate scenes? Paraphrasing Richard Feynman, a genius physicist, one may say that the more we know about Vermeer and his art, the more potent, more fascinating and invariably mysterious he becomes. Efforts devoted to the study of his works bring together the artist’s enthusiasts – art historians, curators and conservators.

Isaac Asimov, wiadomość w przyszłość / Isaac Asimov, a Message to the Future

Plakat filmu Isaac Asimov, wiadomość w przyszłość / Isaac Asimov, a Message to the Future

Najbliższe projekcje:

27.05 pon. / godz. 20:00 — kup bilet
30.05 czw. / godz. 17:00 — kup bilet

Isaac Asimov, wiadomość w przyszłość / Isaac Asimov, a Message to the Future

reżyseria: Mathias Théry
scenariusz: Mathias Théry
obsada: Isaac Asimov
produkcja: 2023, Francja
czas trwania: 55'
wersja językowa: Angielski z polskimi napisami / English with Polish subtitles

Podróże międzygwiezdne, rozumne maszyny, nowe formy cywilizacji – Isaac Asimov wymyślił całą przyszłość. W największych skalach czasu oraz przestrzeni. I w najmniejszych detalach. Przewidział etyczne konsekwencje przypuszczalnych zdarzeń. Taką właśnie science fiction uprawiał Asimov. Kiedy pisał książki, a było ich kilkaset, zawarte w nich wizje pozostawały wyłącznie w sferze fantastyki. Dziś wiele z nich dzięki nauce przesunęło się w sferę rzeczywistości, każąc mierzyć się nam choćby z problemem sztucznej inteligencji. Francuski reżyser Mathias Théry przewrotnie wykorzystując AI, stawia pytania o związki science z fiction.

Interstellar journeys, intelligent machines, new forms of civilization – Isaac Asimov predicted the entire future in the largest scales of time and space as well as in the most minute details. He foresaw the ethical consequences of probable events. This was the sci-fi literature created by Asimov. When he wrote his books, several hundred of them, such visions belonged to the sphere of fantasy. Today, thanks to science, many of them have become reality forcing us to grapple with, for example, artificial intelligence. Employing AI in a perverse manner, French director Mathias Théry asks questions about the relationship between science and fiction.

Haker

Plakat filmu Haker

Najbliższe projekcje:

30.05 czw. / godz. 12:00 — wstęp wolny

Haker

reżyseria: Poul Berg
scenariusz: Poul Berg, Rune Kalle Bjerkø
obsada: Rumle Kærså, Josephine Højbjerg, Signe Egholm Olsen
produkcja: 2019, Dania
czas trwania: 97'
wersja językowa: Polski dubbing

Benjamin ma 13 lat i już jest odnoszącym sukcesy hakerem. Świat internetu jest dla niego odskocznią od trudów życia codziennego. Chłopiec w wieku siedmiu lat stracił matkę i nigdy nie poznał swojego ojca. Pewnego dnia odwiedza go dwóch mężczyzn z wywiadu twierdzących, że znaleźli nagranie video, na którym może być matka Benjamina. Kiedy szok mija, Benjamin postanawia rozpocząć własne dochodzenie w sprawie tego, co stało się jego rodzicielce. Z pomocą przychodzi mu Savannah, która mieszka z nim w tym samym ośrodku. Szybko okazuje się, że jego matka nie była tym, za kogo ją uważał i brała udział w tajnej, rządowej misji.